perjantai 20. joulukuuta 2013

Budapest, Bratislava ja Wien 13 - 20.10.2012

Myöhässähän näiden reissupäivitysten kanssa ollaan, mutta totesin, etten voi tehdä valokuvakirjoja jos en saa samalla luettua reissupäivitystä blogista, joten tässä näitä nyt tulee. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Syysloma!! Joka aiotaan viettää Emilian kanssa tehden pieni kierros Euroopassa. Matka alkaa, kuten tavallista Pirkkalan lentokentältä. Ryanairilla otetaan suunta kohti Budapestia. Tätäkään reissua ei olla suunniteltu liiaksi etukäteen, vain majotukset on varattuna, muuten edetään fiiliksen mukaan.

Day 1
Rastelin alaovi
Illalla saavuttiin Budapestiin siinä määrin myöhään, että suunnitelmissa oli ainoastaan hostellin löytäminen ja sinne majoittautuminen. Hostelli löytyikin, voi apua! Oltiin siis etukäteen varattu ökyhalpa majoitus hostellista nimeltä Rastel. Ehkä nimestäkin ois fiksu jo voinut päätellä jotain, mutta ei me vaan. Hostelli sijaitsi kaupunginosassa kahdeksan, josta myöhemmin kuultiin kyllä varoituksia yllin kyllin, etukäteen valitettavasti ei. Ensimmäisenä saavuttuamme kaupunginosa kasin hämäräkujille nähtiin joku kundi juoksemassa sielä telkkari sylissä. Jos kirmailee pitkin yötä kaduilla telkku sylissä, ei liene epäselvää, ettei se ollut sen kaverin telkku.

Hostelliin kuitenkin selvittiin ehjin nahoin. Respassa meitä oli vastassa rastafareja, jotka poltteli pilveä hostellin aulassa ihan vapautuneesti. Ei veljet!! Olivat kuitenkin ihan ystävällistä ja leppoisaa sakkia, saatiin huone, kartta ja hyvät neuvot, kuten ettei kannata mennä kylpylään huumeissa :O Joo no ei ollut ykkösenä mun listalla. Kysyin siltä että mihin kannattais mennä aamulenkille, se ei ehkä aivan ymmrtänyt ;)

Day 2
Sumuiset maisemat Tonavalle
Mukavasti meni yö, varmaan pikku pilvihöyryissä... Aamulla sitten virkkuina kaupungille tutkimaan mitä täälä vois tehdä. Todettiin yöpyvämme Pestin puolella, ehkä siis tänään myös Budaan. Sää oli tosi kurja, sateli ja ihan tolkuton sumu kaikkialla. Päädyttiin ostamaan liput hop on hop off -turistibussiin. Jotain mitä en yleensä todellakaan tee, mutta Budapestista oli jotenkin vaikea saada otetta, niin päätettiin vähän kierrellä, siinähän sitä näkee matkan varrella mitä täällä voi tehdä.

The Pest sadeviitat :D
Ensimmäinen hop off suoritettiin Gellértinvuorella. Sieltä olisi kaiketi tosi mahtavat näköalat, paitsi tässä sumussa hädintuskin pystyin erottamaan Emilian vierestäni. Bussilippuun kuitenkin kuului ilmainen gulassikukkulalla olevassa ravintolassa, tottakai käytiin syömässä sellaiset :) Sitten kierreltiin nähtävyyksiä, oli perus vanhaa rakennusta ja kirkkoa. Mieleen jäi Tonava ja sen ylittävät monet hienot sillat. Niiden lisäksi nähtiin ainakin Citadel - jonkin sortin linnoitus, Szabadság Szobor - vapaudenpatsas, Budan linna ja Fisherman's bastion - jonkin sortin linnake sekin. Parhaiten kuitenkin päivästä jäi mieleen sade, sumu ja avobussi, johon jouduttiin menemään järkyttävät sadeviitat päällä. Niin ja turistibussin selostuksista se, kuinka oikeaoppisesti lausutaan Budapest :D

Kun päästiin takas hostellille, oltiin umpijäässä, mutta illalla lämmitettiin sieluja viinillä ja pizzalla. Hyvä tästä tulee ;) Paitsi että yöllä Emilian sänky romahti. Kyllä, se vaan romahti ja Emilia tippui pohjan mukana! Emilia oli törkeen kiukkunen, mä sain tietysti jäätävän hepulikohtauksen :D :D Myöhemmin asiaa tarkasteltuamme kävi ilmi, että sänky oli jo ennestään kursittu kokoon ilmastointiteipillä.

Day 3
No tänään pääsin vaihteeksi aloittamaan päivän juoksulenkillä!! Parhautta :) Lähdin aikaisin aamulla, ja ekana hostellin ovesta päästyäni näin kadulla jalattoman miehen istuksimassa. Oliko se nukkunut siinä? Kävipä vaan mielessä, että hyvin on mulla asiat, kun olin pynttäytynyt monen sadan euron lenkkareihin ja vaatteisiin, kädessä parin sadan GPS-kello ja vyöllä iPod. Onko tuo mies ikinä edes kuullut niin isoista rahoista? Kävipä sitten myös mielessä, että olen kaupunginosassa kahdeksan ja kaikkine pynttäytymiseni on tosiaan parempi JUOSTA ;)

Valitettavasti juuri kehuskelemani Garmin simahti ekan puolen kilsan jälkeen, eikä mulla ollut laturia mukana, joten tältä reissulta jäi GPS-jäljet saamatta :/ Seurailin kuitenkin Tonavan rantaa niin Pestin kuin Budankin puolella ja ihailin maisemia. Tänään sää näytti hyvältä, ja Budapestkin oikeasti hienolta kaupungilta. Aamulenkit on parhautta :) Täälä ei tosin oltu juoksevaa naista taidettu kovin usein nähdä, kaikki työmiehet ja muutkin miehet vislasi joka paikasta ja herätin merkillisen paljon huomiota.

Aamulenkin jälkeen respaan valittamaan sängystä. Ymmärsivät onneksi olla pahoillaan, ja järjestivät ehjän sängyn sillä välin kun oltiin kaupungilla.

Labyrintissa.
Mentiin aamupalalle aivan sairaan hienoon kahvilaan. New York Café, väittivät maailman kauneimmaksi kahvilaksi. Hieno se kyllä olikin, ja aamupala, josta oikeastaan tuli lounas, oli hyvää myös. Tänään oli tosiaan paljon parempi sää kuin eilen, joten päätettiin mennä uudestaan Gellértinvuorelle. Tsiikailtiin samoja nähtävyyksiä kuin eilenkin, paitsi että tänään nähtiinkin ne ;) Lisäksi käytiin Buda Castlen Labyrintissa, joka oli paikoittain aika karmiva paikka, mutta näkemisen arvoinen. Sieltä jäi parhaiten mieleen Draculan hautakammio. Hop on hop off -bussilippuun kuului myös Tonavan risteily. Tänään oli paras mahdollinen päivä risteilylle, joten otettiin se. Ja viiniä ;) Aurinko paistoi ja tarkeni toppi päällä nauttia säästä ja maisemista, mahtavaa!

Tonavan risteilyltä
Day 4
Taas alotin päivän juoksulenkillä. Sää oli kurja, ja jostain taivahan syystä päätin vielä lähteä kummalliselle reitille Pestin puolelle. Jossain vaiheessa huomasin olevani pois kartalta, eksyksissä Pestin pelottavilla sivukujilla kaatosateessa. Argh!! Pääsin kuitenkin takas kartalle ja löysin takas hostellille, ja lenkin jälkeen on tietysti aina hyvä fiilis. Tulipa tehtyä :)

Meille oli etukäteen kehuttu paljon Budapestin kylpylöitä. Tänään on siis kylpyläpäivä. Mentiin Széchenyin kylpylään. Olihan kylpylä todella todella suuri, jättiläismäinen, mutta melko ränsistynyt. Myöskin vesi oli joissain altaissa niin epäilyttävän väristä, ettei oikein voinut olla varma kuuluuko se asiaan vai onko se pelkkää likaa. Ulkoaltaat oli kivoja. Ulkoaltaassa oli myös virta, joka oli niin kova, ettei siitä meinannut millään päästä pois. Jonkun hilpeän mammalauman kanssa vaan kierrettiin ja kierrettiin. Epäsiistiä ja ränsistynyttä mun makuun, mutta kokemus silti, eikä voi kieltää ettei vedessä lilluminen aina olisi rentouttavaa.
Uuh, ulkoallas!
Kylpemisen ja safkan jälkeen jatkettiin House of Terror -museoon. Museo oli tosi hienosti tehty, kaikki aivan viimeisen päälle, ja siellä oli kiva ihan vaan katsella ympärilleen. Mutta ettäkö olisin jaksanut lueskella sivukaupalla sitä itse asiaa... well, en aivan. Näkemisen arvoinen paikka joka tapauksessa!

Päivän päätteeksi käytiin vielä ostamassa liput valmiiksi huomiseen Bratislavan junaan. Jesh, huomena liikutaan!!

Day 5
Ceské dráhylla kohti Bratislavaa :)
Tänään tosiaan suunnataan päiväksi Bratislavaan, ja illalla jatketaan matkaa vielä Wieniin. Budapestista poistuminen ei tässä kohtaa harmita yhtään, joten loistavalla fiiliksellä matkaan :) Junamatka kesti alle kolme tuntia, se sujahti sukkelaan lukemalla. Mulle oli etukäteen aika moni sanonut että Bratislava on tosi hikinen paikka eikä sinne kannata juurikaan varata aikaa. Mä kuitenkin tykästyin kaupunkiin heti! Ihan mahtava! Aika pienihän Bratislava on, sujuvasti voi liikkua jalkaisin, mutta sehän on mun mielestä pelkkää plussaa.

Ensin oltiin vähän eksyksissä kun pyrittiin asemalta kaupungille. Yleensä harrastan kartanlukua, en neuvojen kysymistä, mutta nyt harrastin kartanlukua siinä määrin pieleen että meiän oli pakko kysyä neuvoa. Lopulta oltiin kuitenkin aika lähellä keskustaa ja neuvojen avulla löydettiin sinne helposti. Ihana shoppailukatu löyty samantien!

Päätettiin kuitenkin käydä ensin katsomassa Bratislavan linnaa, mihin on melkoinen kapuaminen. Kyllä siinä jopa urheilijaa läähätytti jossain kohtaa matkaa, mutta perille kiivettiin, ja mä tykkäsin linnasta ihan älysti! Sisällä ei käyty, mutta linna oli ulkoapäin tosi hieno, ja maisemat sieltä ylhäältä oli myös hienot!
Bratislavan linna.
Sitten vyöryttiin sieltä alas katsomaan vanhaa kaupunkia ja sen nähtävyyksiä. Sieltä jäi jostain syystä mieleen yhdellä pihalla hilluneet kissat joita oli paljon, ja neljän hengen Hare Krishna -kulkue :D Sitten oli se torniportti, St. Michael's Gate.

Vanhan kaupungin pyörähdyksen jälkeen shopattiin hulluina :D Sikamaisen kivaa, ja löyty vaikka mitä!! Sitten lähdettiin kamoinemme siirtymään takas rautatieasemalle. Matkalla nähtiin vielä Grassalkovichin palatsi, eli kaiketi jonkin sortin presidentin asumus tai palatsi.

Mä tykkäsin Bratislavasta kovasti, ja oisin ollut mielellään yötäkin! Oli vähän sääli että meille oli mollattu kyseistä kaupunkia niin, ettei varattu sinne kuin yksi päivä. Mutta koska majoitus oli varattuna Wienistä, jatkettiin iltajunalla vielä suunnitelman mukaan sinne. Onneksi ei kuitenkaan tarvinnu palata Budapestiin!

Junamatka kesti vaan reilun tunnin, ja illalla saavuttiin Wieniin. Löydettiin meiän hostelli, Happy Hostel, mikä oli aivan luksusta Rasteliin verrattuna :) No melkein mikä tahansa olis luksusta siihen verrattuna, mutta tää oli oikeesti kiva. Saatiin vieläpä joku parempi huone kuin mitä oltiin varattu, meillä oli oma keittiö ja kylppäri, ja tosi iso se huone. Ihanaa! Majoituttiin ja lähdettiin vielä sen verran haistelemaan Wienin öistä ilmapiiriä, että käytiin syömässä kauheet kasat pizza sliceja katukeittiöstä :D

Day 6
Aamulenkki Wienissä, en vois keksiä paljon parempaa <3 Paitsi aamulenkki Wienissä vammattomilla jaloilla. Juoksin tosiaan kaikkien Wienin kuuluisien vanhojen rakennusten ohi ja pitkin joenrantaa. Ihan mahtava lenkki, mutta penikkatautiset sääret huutaa niin rankasti, että taitaa jäädä reissun viimeiseksi lenkiksi :( Olin silti lenkin jälkeen superhyvällä mielellä :) No kuten aina lenkin jälkeen, mutta varsinkin täällä, jotenkin tykkään ihan älysti Wienin tunnelmasta :)

Lenkin jälkeen käytiin aamupalalla läheisessä kahvilassa, ja suunniteltiin Wienin ohjelmistoa. Ensimmäisenä päätettiin suunnata Scönbrunnin linnaan. Linnassa on hieno puutarha, ja onhan se muutenkin hieno. Sisällä on silti pelkkiä museoita ja opastettuja kulkueita, eikä nyt yhtään jaksettu sellaista. Siispä päädyttiin käymään linnan puutarhan labyrintissa, mikä oli ehkä sittenkin enemmän lasten juttu, mutta kivaa :D
Scönbrunnin linna
Awwww <3
Tää ei ole ollenkaan eka kerta kun mulle käy reissussa näin: Jotain muuta suunniteltiin, mutta päädyttiin kuitenkin Schönbrunnin eläintarhaan. Hillittömässä koala- ja pandahuumassa, sisään vaan :D Pandat ja koalat olikin sulosia, mutta aika laiskanpulskeita molemmat lajit. Eniten hupia saatiin joistain apinoista, jota temppuilivat ympäriinsä ja muistuttivat tosi elävästi meiän oppilaita :D

Eläintarhasta suunnattiin kohti Ringstrassea, missä siis sijaitsee kaikki ne Wienin kuuluisat isot ja vanhat rakennukset. Ja se tunnelma. Ennen rakennusten kiertelyä mentiin kuitenkin syömään, ja tietysi juomaan viinii Wienissä. Viini maistuikin, minkä jälkeen annoin Emilialle muistaakseni jonkun aika lennokkaan opastetun turistikierroksen Ringstrassella :D Olin siis käynyt Wienissä aiemmin, ja aamulenkillä käynyt vielä kertaamassa paikat, mutta en menisi silti sanomisistani takuuseen näin jälkikäteen ;) Mutta hulvattoman hauskaa meillä oli, ja sehän on kuitenkin pääasia :D

Love it <3
Turistikierroksen jälkeen Emilia lähti tapaamaan joitain tuttujaan, jotka asuvat Wienissä. Mä menin shoppaamaan. Kiersin kauppoja ihan hulluna, ja sekosin totaalisesti jossain pelikaupassa :) Illalla tavattiin hostellilla, ja koska mä en ollut syönyt, mentiin vielä ravintolaan. Sielä mulle tuotiin sikamaisen suuri, sydämenmuotoinen pihvi :) Ja hyväkin se oli. Sitten jatkettiin vielä iltaa Wienin ja viinin merkeissä. Ihan kaikkeista hauskin ilta koko reissun aikana, vaikka hauskaa oli ollu aiemminkin. Muttaa nää viinit Wienissä oli parhautta :D :D

Day 7
Kokeneen junailijan tavoin otan lepoja Bratislavan asemalla :)
Eilen oltiin taas tehty niin käsittämättömän paljon, etten pysty itsekään ymmärtämään miten yhessä päivässä ehtii sen kaiken :O No, tänään se kyllä tuntui, eikä jaksettu oikein enää lähteä ryntäilemään mihinkään tai tekemään mitään erityistä. Lorvittiin kaupungilla, kahvilassa ja ravintolassa, kunnes oli aika lähteä kohti asemaa ja takas kohti Budapestia. Palattiin siis Bratislavaan, mutta siellä ainoastaan vaihdettiin junaa ja jatkettiin Budapestiin.

Myöhään illalla saavuttiin Budapestiin. Oltiin tosi iloisia, ettei oltu varattu tätä vikaa yötä Rastelista. Uuden hostellin nimi oli the Red Bus. No, well... Se oli jos mahdollista vielä pelottavampi loukku kuin Rastel, joskaan sänky ei onneksi lahonnut yöllä.

Day 8
Seuraavana aamuna paineltiinkin suoraan hostellista lentokentälle. Ei enää Budaa eikä Pestiä Red Busin jälkeen, voi apua! Ryanair palautti meidät turvallisesti takas Tampereelle, missä olikin hyvä jatkaa iltaa ja lomaa O'Connellssissa ;)