torstai 26. joulukuuta 2013

Pariisi 30.3 - 2.4.2013

Tällä reissulla ei tullut pidettyä minkäänmoista reissupäiväkirjaa, mikä harmittaa vähän näin jälkikäteen. Hiukan on siis hankala muistaa mitä puuhattiin minäkin päivänä, mutta kuvien päivämääriä ja aikoja tutkailemalla pääsee aika hyvin reissun ohjelmasta perille :) Eka päivä tosin on vähän hämärän peitossa, sillä ekalta päivältä ei ole yhtään kuvaa, kummallista. Mutta onneksi joitakin muistikuvia sentään on.

Day 1
Tänään pääsen avaamaan mun kaikkeista parhaan joulupaketin: pääsiäinen Pariisissa <3 Sain siis reissun Jarilta joululahjaksi, parhautta kerrassaan :)

Matkaan lähdettiin aikaisin aamulla, joten perilläkin oltiin hyvissä ajoin. Charles de Gaullen kentältä on helppoa seikkailla junilla keskustaan. Ensimmäisenä otettiin tietysti suunta kohti hotellia, Montmartren Holiday Inniä. Matkalla kuitenkin nälkä vei voiton, ja pysähdyttiin syömään. Vatsa täynnä jaksoi jatkaa kipuamista Montmartrelle, ja päästiin majoittumaan. Hotellin respassa meitä oli vastassa Passepartout, joka antoi niin pariisilaisen lausuntanäytteen Jarin nimestä, että en voinut muuta kuin saada reissun ekan hepulin :D

Majottauduttuamme lähdettiin heti paikalla shoppailemaan. Pelättiin että kaupat ei ehkä ole auki sunnuntaina ja maanantaina, kun on pyhää ja pääsiäistä ja mitä näitä nyt oli. Siispä eka reissupäivä meni lähinnä kauppoja kierrellessä ja Pariisin tunnelmaa haistellessa.

Day 2
"On siinä pantu tikkua ristiin."
Tänään lähdettiin Pariisin lukuisia nähtävyyksiä tutkimaan. Sää oli aurinkoinen ja kiva, joten pisteltiin ihan jalkapatikalla menemään. Ensin pysähdyttiin Moulin Rougella, joka oli ihan hotellin läheisyydellä. Tässä kuitenkin vaan yksi kuva ja homma jatkuu, sillä ostettiin samalla liput Moulin Rougen esitykseen seuraavalle illalle, ja tutkitaan paikkaa sitten paremmin :) Seuraavana vuorossa Riemukaari. Riemukaarelta lähdettiin Champs-Élyséesia kohti Louvrea. Matkalla kuitenkin poikettiin muutamissa kaupoissa. Erityisesti ökyluksusautokaupat on ihan poikkeamisen arvoisia ihan vaan nähtävyytenä.

Louvrella käytiin ihastelemassa lasipyramidia, mistä matka jatkui puolestaan Notre Damelle. Päivän päätteeksi päästiin vielä ihastelemaan itse Eiffel-tornia iltavalaistuksessa. Jonkinmoinen Eiffelin valoshowkin nähtiin, mutta ei oltu kamalan vaikuttuneita. Kaikkia tämän päivän nähtävyyksiä ihailtiin vain ulkoa käsin. Kuten aiemmankin kokemukseni mukaan, myös nyt Pariisissa oli aivan tolkuttomat jonot kaikille nähtävyyksille. Jonottaa saisi joihinkin kohteisiin useita tunteja, mihinkään tuskin pääsisi alle tunnissa. Valittiin mieluummin ulkoilu kauniissa säässä ja Pariisin tunnelmasta nauttiminen ulkosalla.

Day 3
Aamupalan jälkeen lähdettiin vielä uudestaan Eiffelille katsomaan, josko jono sinne olisi päiväsaikaan ollut lyhyempi. Päinvastoin, vielä pahempi ryysis kuin eilen. Pari hienoa kuvaa saatiin kuitenkin otettua. Palattiin hotellille kävellen, sillä sää oli tänään aurinkoinen ja lämmin. Sattumalta päädyttiin kävelemään jonkun sotilasmuseon puutarhan läpi. Museo sinänsä ei houkutellut sisään, mutta puutarhassa oli hauskoja pensaita :)

Etsi puskaan piilotettu yllätys ;)
Hotellilla vaihdettiin juoksuvermeet päälle ja lähdettiin pitkälle lenkille nauttimaan Pariisin keväästä. Matkalla poikettiin Jim Morrisonin haudalla. Ei ehkä muuten, mutta olin luvannut pikkusiskolle käydä sielä ja viedä Jimille terveisiä. Hautausmaan vartijalla oli hienoisia vaikeuksia meiän lenkkivaatteitten suhteen. Olin sanonut sille jo monesti, että ei aiot juosta sisällä hautausmaalla, mutta se ei pystynyt lopettamaan vaan toisteli toistelemistaan "It's a cemetery, it's a cemetery..." Tsiisus, mä YMMÄRRÄN, eikä me aiota juosta sielä, voiko sinne mennä juoksuvaatteissa kävelemään vai nou?!! Selväähän tuosta ei lopultakaan tullut, mutta mentiin sitten vaan sisälle, ja tovi harhailtuamme, kerran neuvoa kysyttyämme löydettiin myös oikea hauta. Terveiset toimitettu, lenkki jatkukoon :) Lopulta lenkistä tuli aika pitkä, 15,6 km, ja viimeiset Montmartren nousut teki mulle jo vähän tiukkaa. Kotio silti selvittiin, ja lopulta fiilis oli tottakai loistava :)

GPS-jälki Pariisista :)

Pariisi hyppysissäni, melkein.
Illalla käytiin vielä hotellin lähellä Sacré-Coeurin basilikalla. Itse kirkossa ei juuri ollut enempää näkemistä kuin muissakaan kirkoissa, mutta maisemat kukkulalta oli aika hienot. Ulkoilun jälkeen oli vuorossa valmistautuminen iltaan, ja koko reissun kohokohta: Moulin Rouge! Oltiin siis ostettu liput, joihin kuului näytös ja pullo kuohuvaa. Nautittiin kuohuvasta, mutta ihan erityisesti illan show'sta!! Tämä oli todella, todella hyvä! Tottakai show'hun kuului tanssia, upeita pukuja ja vähäpukeisia naisia, mutta myös paljon taitoa vaativia temppuja, akrobatiaa, vatsastapuhuja ym. Oma suosikkini oli ehkä juuri tuo vatsastapuhuja. Nauroin kippurassa koko hänen esityksensä ajan. Mun mielestä ihan ykköskohde Pariisissa, Moulin Rouge, suosittelen ehdottomasti kaikille!

Day 4
Tänään oli kotiinlähdön aika. Heräiltiin ja syötiin aamupala rauhassa, pakkailtiin kamppeet, ja suoritettiin vielä viimeiset ostokset ennen kotimatkaa. Matkalla lentokentälle onnistuttiin vielä mokaamaan metrolippujen kanssa. Oltiin jo heitetty liput pois, kun luultiin että ollaan poistuttu asemalta käveltyämme tolkuttomia matkoja pitkin kauppakeskukselta vaikuttavia käytäviä. Jouduttiin kuitenkin toteamaan että ollaan jumissa. Lopulta löydettiin portti joka aukesi nappia painamalla, ilman lippua, jesh! Paitsi että, päästiin nappia painamalla kaksien porttien väliin, mistä ei sitten päästykään enää mitenkään mihinkään, ei sisään eikä ulos. Onneksi joku ystävällinen mies kävi vilauttamassa meille omaa metrolippuaan portilla, niin että päästiin pois loukosta :D

Mitä tästä matkasta jäi parhaiten mieleen, oli se, että meillä oli ihan hulvattoman hauskaa!! Koko ajan matkan alusta loppuun nauroin melkein kippurassa. Oli lomafiilis, ja muutenkin onnellinen ja hyvä mieli :) Läppä lensi ja hassuteltiin, samalla nähtiin yhtä maailman makeimmista kaupungeista, Pariisi on ja pysyy mun suosikkilistallani kärkipäässä. Mahtavaa, parasta, kivointa!! Amazing mielettömän ihana reissu <3 :)