maanantai 17. helmikuuta 2014

Rannikko Road Trip 1 - 4.8.2013

Day 1

Teltta, makuupussit, kamera, kartta ja vaihtovaatteet oli pakattu edellisenä iltana. Syötiin hillittömän suuri aamupala, jotta jaksetaan sitten istua pyörän selässä :D Suzukit startattiin Tampereelta klo 9:45 maissa, suuntana näin alkuun Turku. Sinne matka kulki Lempäälän, Vesilahden, Punkalaitumen, Alastaron, Oripään ja Auran kautta pikkuteitä pitkin. Mun visiiri oli niin naarmuinen, että Turusta piti hankkia uusi. Sellainen saatiinkin M-P Saloselta, pienellä sukulaisalennuksella vieläpä.

Uudella visiirillä oli hyvä jatkaa matkaa Paraisiin ja siitä eteenpäin Saariston rengastielle. Lounasta pysähdyttiin syömään Nauvon vierasvenesatamaan. Älyttömän hienot maisemat, ja kiva keli myös :) Eikä losseillekaan onneksi ollut paljon jonoa. Tiet on kivoja ja mutkaisia, mutta lopultakin ajettavat pätkät on aika lyhyitä ja lossipätkiä on vähän väliä. Fillarilla ehkä ehtis nauttia ajopätkistäkin enemmän, vois toimia.

Lounasmaisemat Nauvon vierasvenesatamassa.

Matkalla poikettiin jonkun pikkukylän näkötornille, mistä sitten kiikaroitiin saariston maisemia. Pienesti pelottava nitisevä hökötys, mutta eipä täälä juuri nähtävyyksiä ole, joten ne vähät mitä on, on tsekattava. Matkaa oli tarkotus jatkaa tänään aina Uuteenkaupunkiin asti, ja yöpyä siellä. Niin ei kuitenkaan käynyt, kun yhtäkkiä yllättäen huomattiin olevamme jumissa Mossalassa. Sieltä kulkee vain muutama lautta päivässä, ja viiminen oli lähtenyt 16:15.

Meiän ajokalusto lossilla.

Joten here we are, eihän tässä muu auta kuin leiriytyä. Leirintäalueen mökit oli ökyhintaisia, hyvä tietysti riistää kun porukka on täälä jumissa. Me siis päädyttiin telttapaikkaan. Vaikka mä pelkään kuollakseni että täälä on käärmeitä, ja joudun koko ajan tarkastamaan kaikki kamppeeni. Jumissa ollaan, mutta mukavasti ilta meni, kun pystytettiin teltta, käytiin illallisella leirintäalueen ravintolassa, käveltiin pikkuiselle näkötornille, katseltiin auringonlasku ja tuotettiin huumoria ;) Tälle päivää ajokilsoja kertyi 292.

Saaristolainen auringonlasku.

Day 2

Aamun ensimmäinen lautta lähtee 9:00. Ajateltiin, että siihen saattaisi olla tunkua, ja päätettiin olla ovelia. Herättiin seiskalta, laitettiin kamppeet kasaan ja ajettiin pyörät lauttajonoon. Sitten mentiin kaikessa rauhassa aamupalalle. Eipä aikaakaan kun muutkin hoksasivat meiän oveluuden, ja jonoa alkoi kertyä meiän pyörien perään.

Ysiltä sitten päästiin matkaan. Mun kortti ei toiminut ja käteistä ei ollut, joten saatiin vieläpä ilmainen kyyti, muuten tää lautta ois ollu maksullinen, ja muistaakseni aika kalliskin vielä. Parit ajopätkät ja lossimatkat vielä, kunnes päästiin mantereelle Taivassaloon. Seuraavaksi poikettiin Uudessakaupungissa, mutta etukäteen suunnitellut pizzat jäi sielä syömättä, kun aikataulu ei oikein meitä suosinut. Uudestakaupungista jatkettiin Pyhärannan kautta Rauman ohi Eurajoelle, missä pyörillä oli tankkaustauko. Kuskit päätti lykätä tankkaustaukoa vielä, mikä osottautui virheeksi. Kuskintankkauspisteitä ei sitten meinaan hetkeen aikaan tullutkaan vastaan.

Ajeltiin pikkuteitä pitkin Poriin, ja lopulta tankattiin myös kiukkuiset kuskit Reposaaressa. Ruuan jälkeen matka jatkui huomattavasti paremmalla mielellä Pohjanlahden Rantatietä Merikarvian kautta Kaskisiin. Kaskisissa, mikä on muuten Suomen pienin kunta kuulemma, oltiin ihan leirivalmista kamaa. Matkaa oli taitettu 10 tuntia, mikä tuntui kyllä luissa ja ytimissä. Mentiin leirintäalueelle, ja otettiin mökki. Se oli mun mielestä ällöttävä, haisi pahalle ja vaikutti kirppuiselle :/ Myöskin leirintäalueen isäntä on tosi kummallinen ja haisee vieläkin pahemmalle kuin mökki. Mutta pahempaakin on nähty, eiköhän täällä yhden yön vietä.

Hyvä ruoka, parempi mieli :) Motoristi tankattiin Reposaaressa.

Vietettiin iltaa grillailemalla makkaraa, syömällä pasteijoita ja katselemalla auringonlaskua. Mun polvi prakaa, se ei meinaa pitkän ajon jälkeen enää millään suoristua ja kipuilee. Samoin toinen kyynärpää kipuilee. Vanhuus ei tule yksin. Onneksi, sillä se tulee yhdessä Jarin kanssa ;) Vaikka Jarihan on vielä vallankin nuori ja liikkuu kuin gaselli. Ajokilsoja tälle päivää kertyi 342.

Ajokalustot parkissa mökin edustalla Kaskisilla.

Day 3

Lähdettiin Kaskisilta 9:30 kieppeillä, ja ajeltiin aamupalalle Närpiöön. Aamiaisen jälkeen huristeltiin Rantatien majakkamerkkejä seuraillen kohti pohjoista. Ohitettiin ainakin Korsnäs, Maalahti, Vaasa, Vähäkyrö ja Vöyri. Vaasassa pidettiin pieni taukokin rannalla kävellen. Vaikutti tosi kauniilta kaupungilta! Lounastauko pidettiin Oravaisten ABC:lla, mistä jatkettiin läpi Uusikaarlepyyn, Pietarsaaren, Larsmon ja Kokkolan. Kokkolasta paahdettiin suorinta tietä ja täysiä Kalajoelle.

Maisemia Larsmosta.

Tää Pohjanmaan tasaisuus kyllä vaan hämmentää. Ihan älytöntä miten kauas voi nähdä, miten isoja pellot voi olla ja miten muka voi talosta nähdä lähimpään naapuriin asti, vaikka se olisi kilometrien päässä. Totaalisen hullua. Mutta omalla tavallaan viehättävää. Toisaalta vähän tylsää ajettavaa, kun maisema ei tunnu lainkaan muuttuvan, ihan kuin matka ei etenisi ollenkaan.

Kalajoelle kuitenkin päästiin, ja oltiin taas aika rättiväsyneinä perillä. Päästiin majoittumaan rivitaloyksiöön, kaikki hotellihuoneet oli täynnä. Tämäkin siis kuuluu kylpylähotelliin, mutta oli huomattavasti hotellihuonetta edukkaampi ja pyörät saa parkkiin omalle etupihalle, joten sopii meille. Kamojen purku ja sitten, voi ihanaa, kylpylään! Takana oli tälle päivää 338 ajokilometriä, joten poreallas ja turkkilainen sauna teki terää ränsistyneille motoristeille. Parhautta parhaassa seurassa <3

Kalajoki saavutettu, jeiiii!!

Kylvyn jälkeen haettiin kaupasta parit oluet ja lonkerot ja mentiin rantsuun kävelemään. Valitettavasti Kalajoella ei voinut uida meressä, kun sielä oli niin paljon lokin kakkaa että vesi oli saastunutta. Uskomatonta mutta totta, yök! Onneks oli kuitenkin toi kylpylävaihtoehto. Käytiin vielä illallisella hotellin ravintolassa. Saatiin hyvät pihvit ja punaviiniä, meillä oli kivaa ja naurettiin paljon niinkun aina :) Maistuu niin lomalle, niin reissulle, niin hyvälle, niin onnelle <3

Day 4

Aamulla käytiin hotellin aamupalalla tankkaamassa hyvin, pitkä ajopäivä on luvassa. Sitten kimpsut ja kampsut kasaan ja kotimatkalle. Ei kirjotettu päivän reittiä ylös, joten ihan täyttä varmuutta ei näin jälkikäteen ole, missä kaikkialla seikkailtiin. Pikkuteitä kuitenkin edettiin, ja reitti kulki suurinpiirtein näin: Kalajoki - Himanka - Kannus - Kaustinen - Veteli - Vimpeli - Töysä - Ruovesi - Tampere. Tänään kurvailtiin ihan superkivoja mutkaisia pikkuteitä ja hienoja maisemia. Ehkä sen suhteen reissun paras päivä. Tuurissa käväistiin kyläkaupassa syömässä, Murolen kanavalla pysähdyttiin vielä syömässä viimeiset eväät ennen kotia. Päivälle ajokilometrejä kertyi 441.

Reissunelikko Salussärkällä.

Ihan superkiva reissu taas takana :) Ajaminen on kivaa ja Suomi on hieno maa. Takana on 1413 kilometriä ajoa, maisemia, kokemuksia ja huumoria :) Meiän tiimi on paras!!