tiistai 10. lokakuuta 2017

Oslo 5 - 8.5.2017

Finnairin pikku mokailujen takia mulla sattui olemaan kyseiselle yhtiölle lahjakortti, joka piti käyttää johonkin. Noh, Bera ja pikkusisko mukaan ja kohti Osloa :) Sopivan lyhyet lennot ja turvallinen kohde kokeilla ensi kertaa taaperon kanssa matkustamista.

Day 1
Lähdettiin liikkeelle aaaaikaisin aamulla. Edellisenä iltana oltiin menty Beran kanssa porukoille, mistä iskä keräili reissaajat kasaan aamuyöstä ja heitti kentälle. Kentällä syötiin sitten pirun kallis aamupala, ja eikun matkaan. Lento oli älyttömän lyhyt ja meni kaikin puolin mallikkaasti. Oslon päässä otettiin juna kentältä keskustaan. Kallista, mutta ihanan vaivatonta.

Keskustassa napsautettiin hetkeksi kännykän navigointi päälle, koska itse piirretyn kartan avulla ei oikein saatu selville missä hotelli sijaitsee :'D Hotelli oli kävelymatkan päässä rautatieasemasta, ja löytyi lopulta helposti. Ensimmäisenä haluttiin saada huone, ruokkia lapsi ja käydä kaikki hetkeksi päiväunille. Huone saatiinkin, mutta mikroa hotellissa ei ollut asiakkaiden käytettävissä missään :O Onneksi kuitenkin ystävällinen nainen respasta tarjoutui lämmittämään sapuskan henkilökunnan taukotilojen mikrossa. Sitten ne päiväunet: oltiin etukäteen tietysti pyydetty huoneeseen vauvansänkyä ja kaiken piti olla no problem, mutta eihän siellä mitään sänkyä tietenkään ollut. Tää on älyttömän yleistä, että etukäteen varmistellaan, mutta paikanpäällä joudutaan silti aina ruinaamaan ja odottelemaan. No, sänky luvattiin toimittaa pikimmiten, mutta laitettiin kuitenkin lapsi rattaisiin nukkumaan. Vedettiin päiväunet, eikä sänkyä ollut kuulunut. Päätettiin lähteä tutustumaan kaupunkiin ja palata sänkyasiaan tarvittaessa palattuamme.

Otettiin heti ensimmäiseksi käyntikohteeksi Vigeland Park, eli kavereiden kesken patsaspuisto. Sää ulkona oli ihana, suorastaan helteinen, ja päätettiin, että voidaan mennä kävellen vaikka matkaa puistoon jonkin verran onkin. Kovillehan tuo helteessä tarpominen otti varsinkin itselleni, kun kärsin kohtuullisesta raskauspahoinvoinnista, mutta onneksi silti käveltiin, koska matkalla nähtiin jo paljon mielenkiintoisia asuinalueita, rakennuksia ja puistoja. Itse patsaspuistokin oli iso, hieno, viihtyisä ja ehdottomasti näkemisen arvoinen. Ostettiin matkaan muutama pullo vettä, ja päätettiin taittaa myös paluumatka takaisin keskustaan jalkapatikalla.

Minä ja Bera Vigeland Parkissa.

Keskustassa suunnattiin rannalle ihastelemaan Oslonvuonoa ja etsimään sopivaa paikka ruokatauolle. Lapsen kanssa reissatessa pitää jatkuvasti pitää ruokataukoja! Tällä reissulla oltiin kuitenkin ylipäätään päätetty chillailla, rentoutua ja nauttia tunnelmasta eikä niinkään suorittaa nähtävyyksiä kieli vyön alla, joten ei ollenkaan haitannut istahtaa Starbucksiin, ottaa kupposet kuumaa ja samalla ruokkia Bera. Se tämän matkan aikana tuli huomattua, että Norjassa ei ole mikroja. Ei sitten niin missään. Lapsen sapuskat lämmitettiin kuumassa vedessä. Joissain paikoissa henkilökunta kävi lämmittämässä purkin keittiössä, mikä oli tosi kivaa palvelua. Valtaosassa paikkoja kuitenkin he vain antoivat mukiin kuumaa vettä ja käskivät hauduttaa ruoan lämpimäksi itse. No tuo oli aikalailla yhtä tyhjän kanssa, kun pienessä mukissa oleva vesi jäähtyi varsin nopeasti ja ruoka jäi kylmäksi. Onneksi reissu-Bera on ehkä maailman urhein ja ihanin lapsi, ja veteli tällä matkalla mukisematta niin kylmät ruoat kuin puurotkin. Raasu.

Kas, lapsellahan on taas ruoka-aika ;)

Aikamme vuonon maisemia ihasteltuamme palasimme hotellille. No, onkohan vauvansänky jo tullut? Ei sentään! Sen sijaan huoneeseemme ollaan käyty sijaamassa ylimääräinen sänky valtavalle vuodesohvalle. Voi poro, tää on yksivuotias, sehän tulee tuolta alas niin että kolina vaan käy! Siispä respaan valittamaan. Respasta luvataan hoitaa asia, ja jonkin ajan kuluttua ovellemme saapuukin mies vauvan matkasängyn kanssa. Hän yrittää vain työntää sängyn ovestamme sisään ja on että kasatkaa tosta. Kysyn häneltä, voisiko hän ystävällisesti ensin purkaa vuodesohvan, sillä sänkyä ei mahdu kasaamaan mihinkään jos sohva on levällään. Ukko ihan tosissaan vielä ehdottaa, että kasaatte sen tuohon vaan ainoalle vapaalle paikalle kulkuväylälle, jonka jälkeen emme pääsisi kulkemaan edes vessaan, saati että lattialle jäisi vaikka leikkitilaa pienelle. Kerron että homma ei käy. Hotellista oli maksettu maltaita, joten nyt vähän palvelua oikeasti kehiin, mrrrhh!! Nihkeästi ukko sitten suostuu  purkamaan vuodesohvan, mutta vauvansänky jää edelleen meille itse kasattavaksi. Hohhoijaaa, tällaistako on norjalainen asiakaspalvelu?!! Yhtä kaikki saamme lopulta pienelle turvallisen sängyn ja pääsemme yöunille.

Day 2
Yö nukuttiin ihan mukavasti ja hyvin :) Hotellin aamupala oli TAIVAALLINEN!! Sitä olikin kehuttu netissä oikein erikseen, eikä suotta. Todella nautittiin. Harmillisesti tosin raskaana ollessa ihan kaikkea tarjolla ollutta ei uskaltanut syödä :/ Mutta onneksi valinnanvaraa oli niin paljon, että sain toki vatsani täyteen :) Aamupalan jälkeen suunnattiin ensimmäiseksi kuninkaanlinnalle ja sitä ympäröiviin puistoihin. Linna nyt ei ollut ihmeellinen nähtävyys, mutta puistot Oslossa ovat ihania. Tosi hyvin hoidettuja ja viihtyisiä. Ja niitä on paljon. Tällaisella aurinkosäällä oltais voitu yksi viikonloppu vaikka ihan vaan hengailla Oslon kauniissa puistoissa :)

Kingin linna.

Kingihommien jälkeen suunnattiin takaisin rantaan. Siellä kavuttiin ylös jyrkkiä rinteitä tutkimaan lähemmin Akershusin linnaa ja ihailemaan maisemia yli kaupungin vähän korkeammalta katsottuna. Viihdyttiin ylhäällä aika pitkään. Maisemat olivat todellakin ihanat, sää oli ihana, linnan ympäristöissä riitti kierreltävää. Tykättiin kovasti :) Jotenkin Oslo on tunnelmaltaan tosi ihana kaupunki. Sopivankokoinen tällaisille maalaistolloille. Eipä siellä liikaa ole mitään ihmeellistä nähtävää, mutta eipä me tässä mitään eiffeliä tai bigbeniä kaivattukaan. Oslo tuntuu kaupungilta, johon voisi helposti muuttaa! Mieli lepäsi, oltiin jatkuvasti tosi hyvällä tuulella kaikki, jotenkin vaan kivaa olla <3

Akershusin linna.

Lopulta tultiin alas Akershusilta ja kierreltiin vielä hiukan kaupungilla ja kaupoissa. Liiaksi ei mitään tältä reissulta tullut osteltua, sillä kaupat ovat pääpiirteissään samoja kuin Suomessa, ja myös hintataso on sama. Itselläni shoppailumotivaatio oli siksikin aika alhaalla, että tiedän mahan alkavan kasvaa pikimmiten, joten turha ostella kasoittain uusia vaatteita kaappiin odottelemaan. Hotellille mentiin taas ajoissa, kun pienimmäisen iltapuuron aika koitti. Muutenkin Bera istui niin urhoollisesti niin ison osan päivästä rattaiden kyydissä, että oli kiva antaa pienelle edes hiukan aikaa leikkiä vapaasti hotellilla joka päivä. Käytiin hyödyntämässä hotellin leikkihuonetta, missä Bera suorastaan kiljui ilosta pallomeressä tädin kanssa <3

Day 3
Toka yö nukuttiin tosi tosi huonosti. Ihmeteltiin, miten huoneessa on niin järkyttävän meluisaa. No eipä sitten huomattu, että siivooja oli jättänyt ikkunan auki :( Oli hän toki vetänyt siihen paksut verhot päälle, jotta mistään ei voitu huomata että ikkunaan olisi edes koskettu. Aamulla sitten vasta huomasin koko homman, kyllä potutti. Tietysti oma moka kun ei yöllä jaksanut kaikkea mahdollista huoneesta tarkistaa, mutta luultiin, että kaupunki herää eloon näin viikonloppuöinä ja on siksi niin hurjan meluisa. Huoh. Onneksi aamupala oli jälleen briljantti ja piristi mieliä :)

Tänään oli sateinen päivä, ja päätettiin, että tarkastetaan jokin Oslon museoista. Päädyttiin lähtemään viikinkimuseoon, johon päästiin satamasta pienellä paatilla. Elämyksiä elämyksiä ;) Viikinkimuseo oli ihan mielenkiintoinen, mutta aika pieni. Meille tosin ihan sopiva, ei olla varsinaisesti mitään museoihmisiä eikä oltaisi jaksettukaan kierrellä tuntikausia. Ihan kiva että museo on sen kokoinen, että siellä jaksaa oikeasti keskittyä siihen asiaan koko kierroksen ajan. Museon jälkeen syötiin rannalla ihanissa maisemissa paluupaattia odotellessa. Sääkin oli muuttunut jo paremmaksi, joten nautittiin terassilla sapuskasta ja auringosta. Bera ihmetteli vuonolla liikkuvia laivoja ja veneitä.

Viikinkilaiva.

Kun päästiin takaisin kaupungille, napsittiin vielä viimeiset otokset Oslon kaupunkikuvasta ja nautittiin ihanat smoothiet. Sitten piti hakea laukut ja suunnata kohti lentokenttää. Sieltä meille oli viimeiseksi yöksi varattuna lentokenttähotellista sviitti!!! How cool is that? Perille päästiin, vauvansänkykin oli jo valmiiksi paikalla ja muutenkin sviitti oli ökyhieno ja tilava :D Nautittiin olostamme ja rentouduttiin loppuilta :) Reissu on kyllä ollut aivan huippu!!!

Norway, still lovin' you <3

Day 4
Herättiin aikaisin aamulla, koska meillä on aamulento takaisin Helsinkiin, ja halutaan tietysti ehtiä nautiskelemaan aamupalasta pitkän kaavan mukaan ennen sitä. Ei pettänyt odotuksia tämänkään hotlan aamupala. Jos mahdollista, se oli ehkä vielä taivaallisempi kuin edellisessä paikassa. Vatsat herkkuja pullollaan suunnattiin sitten takaisin kohti kotia. Lento oli iljettävän röykkyinen ja laskeutuminen Helsinkiin perin pomppivaa sorttia. Urgh. Tuulet olivat tänään kovia. Mutta perille päästiin ja turvallisesti laskeuduttiin, kuten aina :) Iiiiiihana reissu, iiiiiihanat reissukaverit <3 <3 Niiiiiin rentoutunut ja hyvä mieli :) :) :)