tiistai 17. lokakuuta 2017

Varsova 20 - 23.6.2017

Oikeestaan oltiin suunniteltu, että mennään tänä kesänä Alpeille. Meiän piti kierrellä niitä muutamastakin eri kulmasta, suunnitelmat oli ihan mielettömän hienot ja uskon, että reissusta ois tullut huikea. No, mun meneillään oleva raskaus osoittautui sen verran haastavaksi ja riskialttiiksi, että jouduttiin luopumaan alkuperäisistä suunnitelmista. Tuskin olisi tullut lähdettyä yhtään mihinkään, mutta koska meillä oli vielä yhden reissun verran vanhenevia lentopisteitä käytettävissä, niin pakkohan meiän jotain pientä oli varata :D Varsova valikoitui kohteeksi lähinnä sen vuoksi, että sinne lentopisteemme ulottuivat ja minulta puuttui listoiltani P:llä alkava valtio :D Onneksi varattiin edes tää pieni reissu! Oli ihanaa ja peloista huolimatta kaikki meni hyvin :) Onneksi lähdettiin ja onneksi nautittiin <3

Day 1
Oltiin varattu mahdollisimman aikainen aamulento, jotta ehdittäisiin olla Varsovassa mahdollisimman kauan. Lähdettiin siis kotoa ajelemaan kentälle jo 3:30, enemmän tai vähemmän väsyneinä. Kentällä ja lennolla kaikki sujui kuin rasvattu :) Bera nukkui osan matkaa, ja sen jälkeen katseli innoissaan maisemia ikkunasta. Itse yritin jalotella mahdollisimman paljon, koska raskaana ollessa veritulppariski on normaalia suurempi.

Perille päästyämme alettiin heti ihmetellä kuinka modernia täälä oikein on! Ja tätä jatkui läpi reissun. Jotenkin sitä odotti jotain ihan muuta. Puolasta on jostain syystä sellainen käsitys, että se vieläkin jotenkin rypee toisen maailmansodan aikaisissa tuhoissa tai jotain. Mutta siis Varsova: todella siisti, todella moderni, todella ystävällinen ja rauhallinen. Erittäin positiivinen yllätys kaikin puolin! Silti hintataso on suomalaisen lompakolle ihan naurettavan alhainen.

Ensipuraisu Varsovaa: vanha ja uusi sulavasti sekaisin.

Ensin suunnattiin hotellille. Toivottiin, että oltaisiin saatu meiän huoneisto heti, jotta Bera olisi päässyt päiväunille ja itsekin olisin voinut ottaa lepoja, kun alavatsa meinaa kipeytyä ja supistuksiakin tulee. Valitettavasti ei saatu huoneistoa vielä, joten jätettiin vaan laukut säilöön ja mentiin läheiseen puistoon chillaamaan. Kivempi olisi ollut tehdä jotain muuta, mutta mun vointi oli sen verran kehno ja lämpötilakin jotain 30 astetta, että en kyennyt parempaan. Bera oli tietysti onnellinen kun hänet vapautettiin puistoon temmeltämään :) Puistosta mentiin syömään, ja sen jälkeen ruokakaupan kautta takaisin hotellille kyselemään joko huoneisto olisi valmis. Vihdoin saatiinkin kämppä, mutta tietenkään siellä ei ollut pinnasänkyä, joka oli tietenkin taas etukäteen varattu ja se oli jopa maksullinen. Lopulta sänky sitten toimitettiin, ja iloisesti siitä puuttui kaksi pinnaa kokonaan, eli siinä oli lapsen mentävä aukko kyljessä! Ei tsiisus... Todettiin, että parempaa tuskin on tähän hätään tarjolla, joten turha valittaa. Siispä rymsteerattiin kämppää uudelleen niin, että saatiin sänky ahdettua seinän ja sohvan väliin. Siellä lapsi on ainakin turvallisesti, eikä roiku aamulla kuristuneena pinnojen välistä, eikä edes unipupu pääse karkaamaan kesken yön.

Kämpillä alettiin purkaa tavaroita, ja huomattiin että kaikki oli tullissa pengottu. Mitään merkintää tästä ei ollut laukkuun jätetty kuten yleensä. Outoa. Huvittavaa tässä oli se, että esimerkiksi lapselle mukaan pakatut legot oli jokainen yksitellen tarkastettu ja irroteltu toisistaan. On siinä ollut puuhaa, ja kaikki turhaan :D Loppupäivä vaan lojuttiin ja leikittiin hotellilla. Mä olin niin romuna, etten yksinkertaisesti kyennyt parempaan. Yhtä hyvin oltaisi siis voitu saapua vasta myöhäisemmälläkin lennolla... Mutta kuka näistä oloistakaan etukäteen tietää?! Onneksi juuri tämän varalle otettiin hieno huoneisto, ja onneksi se myös vastasi odotuksia, niin kyllähän täällä kelpaa köllötellä :)

Day 2
Uuteen päivään. Paljon parempi olo, ja sitä myöden paljon parempi mieli, kivaa :) Haettiin aamupalaa alakerran bakerysta. Sitten lähdettiin tutustumaan vanhaan kaupunkiin. Ei nähty mitään tajunnanräjäyttävää, mutta ihana viihtyisä vanha kaupunki värikkäine taloineen. Onneksi löydettiin myös meidän Wroclaw-magneetteihin yhteensopiva Warsaw-magneetti :D Mies on aiemmin käynyt useasti työmatkoilla Wroclawssa, ja haalinut eri reissuilta SAMANLAISIA magneetteja matkamuistoksi :'D Olen häntä tästä pilkannut, mutta nyt pääsin itsekin tähän magneettihuumaan, ja ostin avaimenperänkin samaa sarjaa :'D Itseasiassa myynnissä oli myös Wroclaw-magneetteja, ja MINÄ olin valmis ostamaan meille uuden sellaisenkin, Varsovasta :'D Mies ei antanut niin tehdä, mutta vannotin, että sitten haluan käydä Wroclawssa ostamassa sellaisen, ja päätettiin lähteä myöhemmin pienelle Puolan kiertomatkalle :D Puola oli myös sen verran positiivinen yllätys, että jotenkin luulen, että tää matka vielä toteutuu :D Ollaan me muitakin sekopäisiä reissuja tehty. Käytiin myös vanhassa kaupungissa lounaalla, minkä jälkeen laitettiin Bera unille ja lähdettiin kävelemään kaupungin toiselle puolelle kohti eläintarhaa.

Rynek-huumaa vanhassa kaupungissa :'D

Ennen eläintarhaan menoa ehdittiin hengailla Praga parkissa. Siellä oli jättiläiskokoinen teräskirahvi, Schmuel. Eläintarhassa itseeni teki suurimman vaikutuksen jättiläismäinen gorilla, ihan käsittämättömän massiivinen kaveri! Muutenkin eläintarha oli ihan laadukas. Beran suosikit olivat norsut. Ihan tuli itku, kun piti norsujen luota jatkaa eteenpäin. Eläintarhan jälkeen piti napata aikuisille mukaan burgerit ja lähteä kävelemään hotellille. Sellaiset napattiinkin, mutta niissä oli välissä joku hiton lindströmin pihvi, joten valitettavasti burgerit tipahtivat lähimpään roskikseen ja hotellille tallustettiin tyhjin vatsoin. Päivä kuumeni, minä väsähdin, ja kolmen kilsan matka hotlalle tuntui yllättävän pitkältä ja tuskaiselta. But I did it! Loppuilta vietettiinkin hotellilla ruokaa laittaen, leikkien, pötkötellen. Olipa kiva päivä! Tänään tässä on jo ihan oikeaa reissun tuntua ja iloa :)

Megateräs-Schmuel.

Day 3
Tänään lähdettiin aamupalan jälkeen uudestaan vanhaan kaupunkiin. Meillä jäi eilen vanhan kaupungin the nähtävyys eli portti näkemättä. Tänään etsittiin siis tiemme portille, ja hienohan se olikin :) Portilta kuljettiin alas suihkulähteelle chillaamaan. Aurinko taas paistoi ja elämä hymyili :) Suihkulähteet ovat varmasti parhaimmillaan kun showhun lisätään valot ja musiikki, mutta sellaista lystiä on tarjolla vain myöhään perjantai- ja lauantai-iltaisin, joten meidän oli tyytyminen ihastelemaan muotoaan muuttavia suihkuja päivänvalossa. Viihdyttiin kyllä mainiosti näinkin.

Vanhan kaupungin portti.

Seuraavaksi lounastettiin terassilla. Siitä ohi kulki pari hevosvaunua, jotka mitä ilmeisimmin kuljettavat siis turisteja kaupungissa. Eikä, tuommosessa ei olla kumpikaan koskaan käyty, oisko nyt hyvä hetki? Sapuskan jälkeen etsittiin vankkurit käsiimme ja otettiin ajelu läpi vanhan kaupungin :D Bera tykkäsi mennä pitkin katuja "koppodi koppodi kop kop kop kop...", ja kyllähän se vanha kaupunki omastakin mielestä näytti jotenkin erilaiselta ja tunnelmallisemmalta ajan henkeen sopivassa kyydissä :) Tää oli kivaa, kerrankin oikeen kunnon turisteilua :D Hevosajelun jälkeen oltiin Beran kanssa taas siinä määrin puhki, että lähdettiin koko kööri hotellille päiväunille.

Päikkyjen jälkeen lähdettiin vielä ulos. Tarkoitus oli mennä Beran kanssa puistoon leikkimään, kun pieni oli taas kököttänyt koko päivän rattaissa, mutta jotenkin vahingossa päädyttiin sotamuseoon :O Tai ei menty sisään itse museoon, mutta kauhisteltiin sotakoneita museon pihassa pitkä tovi. Oltiin etukäteen päätetty, ettei haluta mennä lapsen kanssa mihinkään sotamuseoihin, mutta kaipa se vaan on niin kiinteä osa Puolan historiaa, ettei siltä kokonaan voi välttyä. Sotakoneiden jälkeen käytiin pikaisesti kaupoilla ostamassa kaikille pienet matkamuistot, ja sitten lopulta ehdittiin vielä hetkeksi sinne puistoonkin. Sitten taas ajoissa hotlalle iltapuuroille ja -paloille ja nukkumaan.

Nää on pelottavia ja kauheita :(

Day 4
Sataa. Kaatamalla. Tietenkään meillä ei ole edes sateenvarjoja mukana. Käytiin kysymässä sellaisia lainaan hotellin respasta, mutta ei mikään yllätys että kaikki olivat jo lainassa. No, me jäätiin Beran kanssa katokseen odottelemaan, kun mies pukeutui rattaiden sadesuojaan ja lähti kauppaan etsimään meille varjoja tai sadeviittoja :'D Sellaiset onneksi löytyikin, joten päästään etenemään kohti kauppakeskusta, jossa on tarkoitus viettää tämä sadepäivä. Perille päästyämme rattaiden sadesuoja on kylläkin falskannut sen verran, että on pakko ensi töikseen vaihtaa Beralle kuivat vaatteet. Onneksi täälä Varsovassa on tosi nykyaikaista ja hyvät lastenhoitohuoneetkin löytyvät kaikkialta.

Sitten kierrellään kaikki keskuksen urheilukaupat. Mies haalii muutaman vaatteen, minä kerään lähinnä pahaa mieltä. Lopulta niin paljon, että pillahdan oikeasti itkuun :( Oon aina ostellut suurimman osan reenivaatteistani (ja muistakin vaatteistani) reissuilta. Nyt raskaana ollessa on kuitenkaan turha ostella mitään kaappeihin odottelemaan, että ne EHKÄ joskus istuvat päälle. En myöskään pääse raskauden aikana harrastamaan liikuntaa ennenaikaisen synnytyksen riskin takia, joten urheilukauppojen kiertäminen tuntuu vaan lopulta sietämättömän kurjalta :( Olisin niin ansainnut shopata edellisen raskauden ja imetyksen ja kaiken jälkeen!! Haalia kivoja uusia vaatteita, näyttää hyvältä, törsätä huoletta. En ole tehnyt mitään sellaista yli kahteen vuoteen. Enkä varmaan tule tekemään seuraavaankaan kahteen vuoteen :/ Sitten kyllä otan lennot vaikka Lontooseen, jos en peräti Nykiin, ja teen kunnon rentoutumis- ja shoppailureissun rahasta piittaamatta. Niin, tietysti mun tarvii ensin saada jostain sitä rahaa... että kattellaan.

Beran päiväunien ajaksi mentiin istumaan kahvilaan. Otettiin ihan megakupit kahvia ja kaakaota. Ja naurettiin niin maan saakelisti koko uniaika :D :D :D Vitsit, meillä vaan on kivaa yhdessä, ja aina vaan tuo mies saa mut parhaalle tuulelle, vaikka kuinka olisin vaipunut murheen syövereihin. Johan tässä taas päivä parani kummasti :D Päikkyjen jälkeen viedään Bera Kinder Planetaan, paikallinen pieni HopLop. Mies ja lapsi painavat menemään päät hiessä ja hauskaa tuntuu olevan :) Itse joudun ottamaan lepoja istuskellen, kun meinaa pitkät päivät painaa olossa ja alkaa supistelemaan aika tiuhaan. Kun energiat on riehuttu lapsesta pihalle, käydään vielä ostoskeskuksessa syömässä, napataan passikuva-automaatilla hassut perhekuvat muistoksi reissusta, ja lähdetään kotimatkalle. Haetaan laukut hotellilta, junaillaan lentokentälle, lehahdetaan Finskillä Helsinkiin, ja juhannusyönä vielä ajellaan autolla kotiin. Kotona ollaan niiiiiiin puhki, mutta niiiiiiin iloisia ja onnellisia että reissu tuli tehtyä ja kaikki meni hyvin :) Parhautta!

ps. Kotimatkalla mies alkoi valittamaan vatsakipuja. Oletettiin että joku reissupöpö. No, jos mun reissupöpö viimeksi osoittautui raskaudeksi, niin miehen reissupöpö osoittautui sitten tällä kertaa puhjenneeksi umpisuoleksi :O Voi apua meiän kanssa!! Vuoden reissuvinkki: suhtautukaa "vatsapöpöihin" aina suurella vakavuudella :'D